Dárkový balíček jako daňově uznatelný náklad?
Zákon o dani z příjmů říká (§25 odst. 1., písm. t), že jako daňové výdaje (náklady) nelze uznat „výdaje na reprezentaci, kterými jsou zejména výdaje na pohoštění, občerstvení a dary“. Za dar se však nepovažuje reklamní nebo propagační předmět, který je opatřen obchodní firmou nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu nebo názvem propagovaného zboží nebo služby, jehož hodnota bez daně z přidané hodnoty nepřesahuje 500 Kč a který není předmětem spotřební daně.
Z toho vyplývá, že do nákladů může být zařazen dárkový předmět, který:
- je opatřen logem, názvem firmy,
- hodnota jednoho předmětu nepřesahuje 500 Kč (u plátců DPH jde o částku bez DPH),
- není předmětem spotřební daně (nejde o alkohol, cigarety, benzín)
- nešumivé/tiché víno bylo vyjmuto od 1.1.2024 a balíček s vínem také není uznatelným daňovým nákladem
Uznatelnost odpočtu DPH
Zákon o DPH v §72 uvádí, že „plátce nemá nárok na odpočet daně u přijatého zdanitelného plnění použitého pro reprezentaci, které nelze uznat za výdaje vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů, s výjimkou plnění podle § 13 odst. 8 písm. c).“
Tahle výjimka říká, že za dodání zboží se nepovažuje „poskytnutí dárku v rámci ekonomické činnosti, pokud jeho pořizovací cena bez daně nepřesahuje 500 Kč a nebo poskytnutí obchodních vzorků bez úplaty v rámci ekonomické činnosti.“
Z uvedeného ustanovení zákona vyplývá, že z poskytnutí reklamního nebo dárkového předmětu do 500 Kč:
- není nutno odvádět DPH,
- je možnost uplatnit plný odpočet DPH.
Neručíme za přesnost informací, aktuální legislativní situaci si ověřte u kompetentních subjektů.